info@tunixco.com 021-28427239
ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

4 دلیل خرابی سیستم اگزوز ماشین چیست؟ پیشگیری، نکات کلیدی و راه حل‌ نهایی

تیونیکس
۱۰ آذر ۱۳۹۹
2 دقیقه زمان برای مطالعه

دلیل خرابی سیستم اگزوز ساده است: زنگ زدگی، سوراخ و نشتی، مسدود شدن لوله اگزوز و منجیدهای ضعیف. وجود هر یک از این موارد در سیستم خودروی شما می‌تواند منجر به مشکلاتی مثل بوی بد کابین شود و دود سیاه شود.

در این مقاله علاوه بر آشنایی با علل خراب شدن اگزوز در ماشین‌های ایرانی، روش‌های مقابله و رفع آن‌ها را هم فرا می‌گیرید.

اگزوزهای کارخانه‌ای باید تا 4 الی 5 سال دوام بیاورند. ولی در واقعیت، طول عمر این قطعات بسیار کمتر است. بسیاری از رانندگان ایرانی از تعویض مکررش خسته می‌شوند و با بوی بد یا نشتی دود کنار می‌آیند. اما شما با رعایت نکات مطرح شده در این مطلب، می‌توانید عمر سیستم Exhaust خود را تا دو برابر افزایش دهید.

 

 

1) زنگ‌زدگی

 

منبع اگزوز خودرو با رطوبت میانه خوبی ندارد. اگر در منطقه‌ای زندگی می‌کنید که باران یا برف زیادی می‌بارد، بخش تحتانی ماشین‌تان اغلب خیس و مرطوب است. وقتی جاده‌ها نمک پاشی می‌شوند، شرایط برای منبع شما بدتر می‌شود. نمک به سطح خارجی منبع چسبیده و باعث خوردگی‌اش می‌شود.

گرم و سرد شدن‌ هم از دیگر دلایل خرابی سیستم اگزوز است؛ چراکه باعث میعان درون این قطعه می‌شود. این میعان و رطوبت باقی مانده داخل منبع، خیلی زود موجب خوردگی و زنگ‌زدگی شده و بدنه را سوراخ می‌کنند.

جنس سیستم Exhaust هم نقش مهمی در خرابی‌ها ایفا می‌کند. بیشتر آلیاژهایی که در سیستم‌ اگزوزهای فابریک استفاده می‌شوند، مستعد زنگ‌زدگی‌اند. متداول‌ترین مواد مورد استفاده در ساخت قطعات کارخانه‌ای عبارتند از:

• فولاد نرم
• فولاد آلومینیومی
• فولاد ضد زنگ T409
• فولاد ضد زنگ T304

از بین این مواد، تنها T304 زنگ نمی‌زند. T304 گران‌ترین ماده در این فهرست هم هست و به اسم فولاد ضد زنگ شناخته می‌شود. قیمت T409 کمتر از T304 بوده و ماندگاری آن بیشتر از فولاد یا فولاد آلومینیومی است. با این حال، به مرور زنگ می‌زند.

 

 

راه حل مقابله با زنگ‌زدن سیستم اگزوز چیست؟

 

در روزهای سرد، روزانه 30 دقیقه موتور را روشن نگه دارید. اصلی‌ترین عامل زنگ زدن، رطوبتی است که داخل منبع شکل می‌گیرد. اگر روزانه نیم ساعت موتورتان را داغ کنید، این رطوبت بخار شده و احتمال خرابی سیستم اگزوز کاهش می‌یاید.

منبع اگزوزتان را رنگ کنید. یک لایه رنگ نسوز (ضد حرارت) پوشش مناسبی در برابر نم ایجاد کرده و عمر اگزوز ماشین‌تان را چند برابر می‌کند. منتهی لازم است توسط شخصی حرفه‌ای انجام شود. استفاده از رنگ‌های غیراستاندارد می‌تواند مشکلات دیگری مثل سوختگی به‌وجود آورد.

اگزوز را مرتبا بشورید. اگر یک پارکینگ گرم و خشک دارید، شاسی و بخش زیرین ماشین را با آب بشورید. این کار را در بازه‌های مختلف و مرتب انجام دهید تا یکی از مهم‌ترین دلایل خرابی سیستم اگزوز را از بین ببرید. شستشوی این قطعه همه آلودگی‌ها را از بین برده و احتمال اکسیده شدن را پایین می‌آورد. فقط فراموش نکنید که اگزوز خیس را در هوای سرد و مرطوب نگه ندارید. اگر پارکینگ سرپوشیده ندارید، موتور را روشن کنید تا آب روی اگزوز بخار شود.

 

 

2) سوراخ و نشتی روی منبع

 

 

زنگ‌زدگی و شرایط ناهموار جاده منجر به ایجاد سوراخ و نشتی در سیستم اگزوز می‌شوند. اگر در جاده‌های ناهموار رانندگی می‌کنید، احتمالا منبع فابریک‌تان به یکی از دلایل زیر خراب خواهد شد:

• برخورد با سنگ و سایر موانع موجود در جاده. (اصلی‌ترین عامل در ایران به دلیل وضع نامناسب جاده).
• لرزش بیش از حد و شل بودن منبع. اگر Exhaust محکم سر جایش نصب نشده باشد، بر اثر لرزش‌ها و برخورد با سایر قطعات زیر شاسی، می‌شکند.

هنگامی که سیستم اگزوز خودروی شما سوراخ یا نشتی داشته باشد، تعمیر آن بسیار دشوار است. اغلب اوقات، باید کل‌اش را تعویض کنید.

 

 

از کجا بفهمیم که منبع اگزوز سوراخ شده؟

 

برای اینکه بفهمید مافلر شما سوراخ شده یا نه، باید به این 2 نشانه توجه کنید:

صدای زیاد. یک منبع سوراخ یا دارای نشتی سر و صدای غیر طبیعی تولید می‌کند.
بوی بد. اگر بوی دود (کربن مونوکسید) به کابین‌تان می‌رسد، یعنی مافلرتان مشکل دارد.

 

 

3) مسدود شدن لوله اگزوز

 

 

دلیل خرابی سیستم اگزوز می‌تواند مربوط به گرفتگی لوله اصلی باشد.

• هنگامی که در جاده‌های پر از دست‌انداز رانندگی می‌کنید، ممکن است مافلر جابه‌جا و بعدتر مسدود شود.
• لوله‌های اگزوز اورجینال از نازک‌ترین فلز ممکن ساخته شده‌اند، بنابراین به آسانی خرد می‌شوند. این خرده‌ها باعث محدود شدن جریان هوا و کم شدن توان موتور خودروی شما می‌شوند.
• مافلرها می‌توانند به مرور زمان در اثر چگالش زنگ بزنند. وقتی این اتفاق میفتد، زنگ‌زدگی باعث مسدود شدنش هم خواهد شد.

بسیاری مافلرهای اسپرت صدای بم‌تری دارند. همچنین ماندگاری‌شان بیشتر از منابع فابریک کارخانه‌ای است، زیرا:

• قطعات داخلی‌شان از امنیت بیشتری برخوردار هستند.
• برخی از لوله اگزوزهای اسپرت (مانند محصولات نورا) از آلیاژهای ضد زنگ ضخیم‌تری ساخته شده‌اند که خم شدن یا خرد شدن‌شان دشوار است.

 

نکته: احتمال گرفتگی در منبع اگزوز لوله مستقیم دست ساز از سایر مدل‌ها بیشتر است. (منبع اگزوز لوله مستقیم چیست؟)

 

چطور لوله Exhaust مسدود شده را تمیز کنیم؟

 

اگر لوله شما جنس استیل دارد، صرفا با آب و صابون، سطح بیرونی و داخلی‌اش را بشورید. در غیر این صورت، از کمی جرم‌گیر استفاده کنید. جرم‌گیر را روی نقاط آلوده و گرفته ریخته و چند دقیقه صبر کنید. حالا با کمک دستمال یا برس، لوله را تمیز کنید.

 

 

4) منجیدهای ضعیف

 

منجیدها گیره‌هایی هستند که سیستم اگزوز را در جای خود نگه می‌دارند. این قطعات باعث می‌شوند هنگام برخورد با دست‌انداز، لوله‌ها به اطراف حرکت نکنند. ولی بسیاری از خودروسازان ایرانی، منجیدهای ارزان قیمتی استفاده می‌کنند که خیلی زود خراب و ضعیف می‌شوند. هنگامی که این اتفاق میفتد، لوله‌های اگزوز حرکت کرده و ممکن است:

• دچار فرورفتگی شوند
• دچار ترک خورگی شوند
• قطع شده و جدا شوند

شکستن منجید یک دلیل رایج خرابی سیستم اگزوز در ایران محسوب می‌شود. خصوصا در میان رانندگان میان‌شهری، این مشکل بیشتر به چشم می‌خورد.

 

چطور از شکستن منجیدهای اگزوز جلوگیری کنیم؟

– اگر برایتان مقدور است، هر سال منجیدهای جدید نصب کنید.
– به طور مرتب لوله‌های اگزوز را بررسی کنید. اگر قطعات تکان می‌خورند یا با فشار دست جابه‌جا می‌شوند، زمان تعویض منجیدها فرا رسیده.

 

 

راه حل نهایی برای جلوگیری از خرابی منبع اگزوز: نصب قطعه بادوام

 

 

منابع فابریک بعد از چند سال دیگر قابل استفاده نیستند. هر چقدر هم که ازشان مراقبت کنید، بالاخره به دلیل گرفتگی، نشتی و زنگ‌زدگی، از کار می‌افتند. ولی با نصب منبع اگزوز اسپرت نورا، می‌توانید نیاز به تعویض این قطعه را به صفر برسانید.

محصولات شرکت نورا (با 20 سال سابقه فعالیت) برای ماندگاری طراحی شده‌اند. برخی از ویژگی‌های مهم این محصولات عبارت‌اند از:

آلیاژ مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و ضربه. محصولات نورا در جنس‌های تمام استیل و استیل ضدزنگ عرضه می‌شوند.
تولید صدای بم. این قطعات صدای خروجی از موتور شما را بهبود می‌بخشند.
طرح و رنگ‌بندی متفاوت. محصولات این شرکت در غالب اگزوز هفت رنگ، طلایی و استیل به فروش می‌رسند.
مقاومت در برابر رطوبت و حرارت. قسمت اگزوز داغ‌ترین بخش ماشین است. این بخش همواره در معرض رطوبت نیز هست. اما مافلرهای نورا برای هر دو شرایط مقاوم‌اند.

 

تصویر برای انتقال به صفحه خرید منبع اگزوز اسپرت.

 

برای اطلاعات بیشتر درباره خرید این محصول، مقاله زیر رو مطالعه کنید:

راهنمای خرید منبع اگزوز | شناخت 7 ویژگی مافلر حرفه ای که شما را به بهترین گزینه می رساند

یک پاسخ به “4 دلیل خرابی سیستم اگزوز ماشین چیست؟ پیشگیری، نکات کلیدی و راه حل‌ نهایی”

  1. برچسب گفت:

    ممنونم از مطالب مفید سایتتون. نکاتی که ذکر کردین، خیلی کمک کننده و قابل درکه. من اعتقاد دارم که باید از سایت هایی مثل شما که محتوا و مطالب خوب و مفیدی دارن، حمایت بشه. من صاحب سایت برچسب هستم. در صورت تمایل می تونیم در زمینه رپورتاژ رایگان با هم تعامل داشته باشیم؟ (barchasbinfo@gmail.com)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
X