info@tunixco.com 021-28427239
ورود و عضویت
0

سبد خرید شما خالی است

×

منبع اگزوز لوله مستقیم چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟ (راهنمای جامع)

تیونیکس
۱۴ آبان ۱۳۹۹
3 دقیقه زمان برای مطالعه

این مقاله، تفاوت منبع اگزوز لوله مستقیم با سیستم‌های معمولی اگزوز را برایتان شرح داده و معایب و مزایای آن را نیز آشکار می‌کند.

 

گرچه این قطعه در ایران کمیاب بوده و راننده‌ها از مدل‌های دست‌ساز استفاده می‌کنند، اما منبع‌های استانداردی با عملکرد مشابه در بازار وجود دارند که می‌توانند جایگزین‌اش شوند. با مطالعه این مطلب تا انتها، علاوه بر آشنایی با مشخصات فنی منابع مستقیم (Straight Exhaust)، مناسب‌ترین جایگزین‌اش را هم پیدا می‌کنید.

 

آنچه در این مقاله می‌خوانید:

 

 

 

منبع اگزوز لوله مستقیم چیست؟

 

 

منبع اگزوز لوله مستقیم قطعه‌ای است که از گلوی اگزوز آغاز شده و تا انتهای خودرو (از قسمت عقب) ادامه دارد. ویژگی بارز این محصول عدم وجود هرگونه قطعه اضافی در مسیر انتقال گاز به خارج است. در ایران، Straight Exhaust را با نام‌های «منبع مستقیم»، «اگزوز لوله مستقیم» و «منبع لوله صاف یا مستقیم» هم می‌شناسند.

 

 

تفاوت اگزوز مستقیم با سیستم‌های فابریک

 

 

تفاوت منبع اگزوز لوله صاف با سیستم اگزوزهای معمولی (فابریک) نداشتنِ رزوناتور یا منبع وسط، کاتالیست و مافلر است. برخلاف تولیدات کارخانه‌ای، سیستم‌های لوله صاف مستقیما به گلویی متصل شده و گازهای احتراق را خارج می‌کنند.

 

از نظر صدا: سیستم‌های کارخانه‌ای دارای قطعاتی مثل مافلر هستند تا صدای اگزوز را کاهش دهند. ولی لوله‌های مستقیم این قابلیت را نداشته و در نتیجه صدای بسیار بلندتری دارند.

 

از نظر ظاهر: منابع فابریک حجم بیشتری از فضای زیر خودرو را اشغال می‌کنند و بزرگ‌ترند. ولی لوله‌های صاف کوچک‌تر بوده و وزن کمتری نیز دارند.

 

از نظر عملکرد: سیستم‌های کارخانه با دلیل کاهش نیروی امواج صوتی، فشار برگشتی بیشتر ایجاد می‌کنند. در نتیجه ممکن است روی شتاب خودروی شما تاثیر منفی داشته باشند. این در حالی است که منابع مستقیم می‌توانند قدرت موتورتان را افزایش دهند.

 

4 مورد از مهم‌ترین مزایای اگزوز لوله مستقیم

 

1) تقویت اسب بخار

 

مزیت اصلی نصب منبع اگزوز لوله مستقیم، افزایش اسب بخار است. از آنجایی که این قطعه گازهای خروجی را تحت فشار قرار نمی‌دهد، فشار برگشتی نیز کاهش یافته و قدرت موتور شما افزایش می‌یابد. البته عده‌ای از مهندسین معتقدند که نصب چنین محصولی، روی کاهش مصرف سوخت هم موثر بوده و نیاز بنزین سیلندرها را تا حدودی کمتر می‌کند. (اما این تغییر بسیار اندک بوده و بدون انجام آزمایشات قابل مشاهده نیست).

 

 

2) متمایز کردن خودرو

 

 

ظاهر و عملکرد استریت پایپ‌ها منحصر به فرد است. اغلب ماشین‌بازها به محض شنیدن صدای موتور یا نگاه به عقب ماشین، متوجه این قطعه می‌شوند. یکی از دلایل توجه و علاقه راننده‌ها به این محصول نیز همین تمایز است. البته شما حتی می‌توانید آن را با یک سر اگزوز دو لول یا هفت رنگ ترکیب کنید تا بیشترین توجه را به خودروتان جلب کنید.

 

3) تولید صدای منحصر به فرد

 

 

صدای اگزوز لوله مستقیم بلندتر از سایر اگزوزهاست، اما صدای واقعی موتور را ارائه می‌دهد. صدای خودروهایی که از Straight Exhaust استفاده می‌کنند خالص به نظر می‌رسد؛ و این مزیت می‌تواند در پیست اتومبیل‌رانی جذاب باشد. البته اگر چنین قطعه تیونینگی را روی سواری نصب کنید، ممکن است به دلیل نویز بالا و لرزش کابین، کمی اذیت شوید.

 

البته از دیگر مزایای منابع صاف باید به امکان ایجاد بک‌فایر و رفع مشکلات یاتاقان‌های اگزوز اشاره کرد — چرا که یاتاقان به کلی حذف خواهد شد.

 

 

4) کاهش وزن ماشین

 

 

یکی از دلایل اصلی که اتومبیل‌های مسابقه‌ای از اگزوز لوله مستقیم استفاده می‌کنند، حذف صدا خفه کن و کاتالیزور جهت کاهش وزن کلی ماشین است. یک خودروی سبک‌تر، شتاب بیشتری داشته و سوخت کمتری هم مصرف می‌کند. خصوصا در رالی‌های و مسابقات حرفه‌ای، کم کردن چند گرم نیز اهمیت بالایی داشته و به همین دلیل، لوله‌های مستقیم بیشتر از سیستم‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

 

تصویری از منبع مستقیم روی یک خودروی اسپرت کلاسیک.

4 مورد از مهم‌ترین معایب منبع اگزوز لوله مستقیم

 

 

1) آلودگی صوتی و محیطی

 

 

نصب یک اگزوز لوله مستقیم روی خودرو یا کامیون ایده جذابی به نظر می‌رسد. با این حال، آلودگی صوتی زیادی در کابین به وجود می‌آورد که حتی ممکن است به شنوایی شما آسیب برساند. این قطعه توانایی تولید بیش از 100 دسیبل نویز را دارد. قرار گرفتن در معرض این حجم از الودگی صوتی در دراز مدت مشکلات عدیده‌ای را در بر خواهد داشت.

 

از طرفی، حذف کاتالیست یا کاتالیزور باعث ورود آلاینده‌های گازی به هوا شده و خودروی شما را به یک تهدید برای محیط زیست تبدیل خواهد کرد. وظیفه کاتالیست این است که قبل از خروج نهایی گازهای احتراق، میزان مواد مضرشان را جذب کرده و مضرات دود را کاهش دهد. اما با حذف این قطعه در سیستم اگزوزهای مستقیم، خروجی شما به شدت آلاینده خواهد بود.

 

البته سیستم‌های مدرنی مثل Cat-Back وجود دارند که به راننده اجازه می‌دهند منبع لوله صاف را بدون نیاز به حذف کاتالیزور نصب کند. اما پیدا کردن این محصول در ایران کار دشواری بوده و اغلب با شاسی ماشین‌های ایرانی همخوان نیست.

 

2) گرانی و کمیاب بودن منابع مستقیم

 

 

از آنجایی پیدا کردن مدل کارخانه‌ایِ این قطعه در ایران دشوار است، قیمتش هم به مراتب بالاست. حتی رانندگانی که سفارش ساخت نسخه غیر رسمی‌ (دست‌سازش) را می‌دهند نیز در نهایت هزینه‌های زیادی را تقبل می‌کنند. در برخی شرایط، حتی لازم است تغییراتی روی شاسی اعمال شود تا سیستم جدید بهش متصل شود. در این صورت، باید مخارج اضافی و هزینه‌های مرتبط با سیستم تعلیق را هم به فاکتور اضافه کنید.

 

3) صدای آزاردهنده موتور

 

 

وقتی کاتالیزور را حذف می‌کنید، علاوه صدای موتور به تغییر می‌کند؛ و خبر بد این است که اغلب اتومبیل‌ها بعد از کنار گذاشته شدن این قطعه، صدای جذابی تولید نمی‌کنند. مگر اینکه موتور V8 یا مدل بالاتری داشته باشید. در غیر این صورت، صدای خودروی شما بیشتر شبیه ماشین چمن‌زنی خواهد بود. اگر اتومبیل‌تان با سنسورهای O2 کار کند، حتی ممکن است چراغ‌های هشداردهنده را در سیستم HUD مشاهده کنید.

 

البته این بخش تا حدودی به سلیقه راننده نیز بستگی دارد و برخی افراد، صدای خام موتور را بیشتر می‌پسندند.

 

4) نصب این سیستم ارزش خودرو را پایین می‌آورد

 

 

اگر خودروی خود را به Strait Exhaust مجهز کنید، باید قبل از فروش، دوباره حذفش کنید؛ مگر اینکه خریدار به همین شرایط راضی باشد. از آنجایی که این سیستم غیر قانونی است، ارزش فروش خودرو را پایین آورده و باعث دردسر در معاینه فنی می‌شود. این نوع خودروها بویی شبیه بنزین و دود اگزوز نیز دارند که روی وضعیت کلی سواری شما تاثیر منفی می‌گذارد.

 

 

جایگزین استاندارد برای منبع لوله مستقیم: منبع اگزوز اسپرت نورا

 

 

تغییر سیستم اگزوز فابریک ماشین‌های سواری به «مستقیم»، علاوه بر هزینه بالا، مشکلات زیادی را نیز در پی دارد. مثلا، صدای موتورتان بیش از حد زیاد می‌شود، بوی بد و دودهای مضر وارد کابین می‌شوند و شاسی‌تان هم تغییر می‌کند. اما از طرفی باعث بالا رفتن اسب بخارتان شده و شتاب ماشین‌تان را بهبود می‌بخشند. به همین خاطر تعدادی از راننده‌ها این مضرات را به جان خریده و در هر صورت، سیستم اگزوزشان را مستقیم می‌کنند.

 

اما جایگزین بهتری وجود دارد که هیچ کدام از مضرات بالا را نداشته و بدون نیاز به تغییرِ شاسی و حذف منبع وسط، قدرت موتور شما را بالا می‌برد. منبع اگزوز اسپرت نورا قطعه‌ای است که لوله مستقیمی داشته و به سیستم فابریک خودروی شما متصل می‌شود. داشتن این محصول، باعث ایجاد صدای بم شده و حتی فشار برگشتی را کاهش می‌دهد.

 

به جای صرف هزینه و پایین آوردن ارزش ماشین‌تان، یک منبع اگزوز اسپرت نورا تهیه کرده و همه مزایای یک سیستم مستقیم را بدون دردسرهایش تجربه کنید.

 

تصویر جهت انتقال به صفحه خرید منبع اگزوز اسپرت.

 

جدول مقایسه منبع اگزوز اسپرت نورا با منابع مستقیم

 

ویژگی
منابع اگزوز نورا
منابع مستقیم (دست ساز)
🟢 توان و عملکرد ایجاد صدای بم برای موتور افزایش آلایندگی صوتی و انتقال صدای خام موتور
🟢 صدا باعث افزایش اسب بخار می‌شود باعث افزایش اسب بخار می‌شود
🟢 هزینه قیمتی کمتر از 500 هزار تومان دارد قیمت متغییری دارد
🟢 آلودگی آلودگی خاصی به درصد آلاینده‌های فعلی اضافه نمی‌کند باعث افزایش آلاینده‌های زیست محیطی می‌شود
🟢 نصب مراحل نصب آسانی دارد نیازمند نصب تخصصی است
🟢 شاسی تغییری در شاسی و سیستم تعلیق ایجاد نمی‌کند ممکن است سیستم تعلیق را تغییر دهد

 

 

ادامه مطالعه درباره منابع اگزوز:

 

راهنمای خرید منبع اگزوز | شناخت 7 ویژگی مافلر حرفه ای که شما را به بهترین گزینه می رساند

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

فیلدهای قابل نمایش را انتخاب کنید. بقیه فیلد ها مخفی خواهند شد
  • تصویر
  • کد محصول
  • نمره
  • قیمت
  • موجود
  • دسترسی
  • توضیح
  • عرض
  • اندازه
  • ویژگی ها
  • فیلد دلخواه
مقایسه
X
preloader